HAZIRLIK:1. Çalışma Yaprağı-2 etkinlik öncesinde renkli kartona yapıştırılıp poster hâline
getirilir.
2. Çalışma Yaprağı-3 öğrenci sayısı kadar çoğaltılır.
SÜREÇ:1. Etkinliğin amacının çalışmanın ve üretmenin insan yaşamındaki önemini fark
etmek olduğu ifade edilir.
2. Çalışma Yaprağı-1’de yer alan “Ağustos Böceği ve Karınca” hikâyesi
okunur. Hikâye sonunda öğrencilere şu sorular yöneltilir:
• “Ağustos Böceği ve Karınca” hikâyesinde tüm yaz çalışıp kışa hazırlık
yapan, yiyeceklerini üreten hayvan hangisiydi?
• Karınca çalışıp üretirken ağustos böceği neler yapıyordu?
• Bu hikâyeden çıkarabileceğimiz dersi kimler bizimle paylaşmak ister?
3. Gönüllü öğrencilerin paylaşımlarından sonra öğrencilere “Evde
büyüklerimizden sık sık tabağımızdaki yiyecekleri bitirmemiz, hiçbir şeyi
israf etmemiz, emeğe her zaman saygı duymamız, emek verilen her şeyin
kıymetini bilmemiz gerektiğine dair cümleler duyarız. Size göre çalışmak
ve üretmek, bir şeylere emek etmek nedir? Tarihin ilk çağlarından itibaren
insanlar niçin çalışmaya ve üretmeye ihtiyaç duymuştur?” sorusu yöneltilir.
Gönüllü öğrencilerin yanıtları üzerinde konuşulur, eksik veya hatalı yanıtlar
uygun dönütler verilerek düzeltilir. Öğrencilere “Daha önce sizlerin emek
harcayarak ürettiği bir şey oldu mu?” sorusu yöneltilir.
4. Çalışma Yaprağı-2’de yer alan, dersten önce renkli bir kartona yapıştırılarak
poster hâline getirilmiş ya da etkileşimli tahta üzerinden yansıtılmaya hazır
hale getirilmiş atasözleri ve açıklamaları gösterilir. Gönüllü öğrencilerden
sırayla tahtaya gelerek yazılı olan atasözlerini okuyup uygun açıklamasıyla
eşleştirmeleri istenir. Öğrencilerin fikirlerini özgürce ifade edebilmeleri
sağlanmalı, cevap verirken zorlanılan atasözleri varsa ipucu ve dönütler
verilmeli, öğrencilerin kendilerini ifade edebilmeleri cesaretlendirilir.
5. Aşağıdaki sorularla süreç yönlendirilir:
• Çalışmak ve üretmek insana ne gibi katkılar sağlar?
• Çalışan ve üreten bir insanla çalışmayan ve üretmeyen bir insan
arasında ne gibi farklar olabilir?
• Çalışmayan ve üretmeyen bir insanın kendine ve çevresine verdiği
zararlar sizce nelerdir?
6. Öğrencilerin tartışma sorularına yönelik paylaşımları alındıktan sonra
aşağıdakine benzer bir açıklama ile süreç sonlandırılır:
“Çalışma ve üretme hem kendi yaşamımız hem de toplumsal yaşam için oldukça
önemli iki temel kavramdır. Herhangi bir konuda kendi emeğimizle ortaya
çıkardığımız ürünler bize üretmenin ve çalışmanın ne kadar önemli olduğunu
gösterir niteliktedir.
KAZANIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ :1. Çalışma Yaprağı-3’te yer alan saat şeklindeki kâğıtlar tüm öğrencilere dağıtılır. Bu saatleri sevdikleri renklere boyayarak, isterlerse şekiller çizip eklemeler
yaparak kendilerine ait saatler tasarlamaları istenir. Öğrencilere bir haftanın
sonunda ürettikleri bu saatleri takarak derse gelmeleri, geriye kalan diğer üç
saati ise istedikleri üç kişiye armağan etmeleri tavsiye edilir. Saati tasarlama
sürecinde ve sonrasında neler hissettiklerini not alarak uygulayıcıya gelecek
hafta teslim etmeleri, gelecek haftaki derste zaman kalırsa yazdıkları notları
dersin ilk 5 dakikasında sınıfta paylaşmaları dile getirilir.